Jag tänkte att jag skulle göra en liten minnesserie om den typ av bok jag gör nu. Jag började med en bok, från början igår. Detta är del 1.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA   

 

Själva sättet att göra försättspapper på är lite annorlunda. Det kräver lite mera material, men är enligt mitt tycke, i alla fall för dagen enklare och mera smidigt. Sedan må det kanske kännas mera avancerat när man kommer till kommande moment. Men, för tillfället känns det som ett smidigt sätt att göra det hela på. Tilläggas skall att detta blir en bok, bunden på band som alltså ska bli enkel att fälla upp. Som en liggare. Det test jag gör är en hög med serietidningar som ska bindas ihop.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

     

Vad man behöver är alltså, 4 ark. Varje ark blir 4 sidor. Men, det första bladet, samt det sista blir “flärpar” som kommer i ett senare skede.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA     OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Skär till 4 ark som, hopvikta blir lika stora som läggen du ska binda in. Skär till en remsa, ungefär lika bred som en linjal. Stryk lim på remsan. Lägg sedan på två ark, men den vikta sidan mot remsan. Spara ett litet mellanrum mellan arken. Vik sedan de sammansatta arken “bakåt” så att remsan hamnar inåt i de vikta försättsbladen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Skär sedan till en likadan remsa av väv. Stryk lim på väven och placera arkens vikta sida mot remsan. Placera så att någon halv centimeter blir över. Vik den delen över kanten. Det är den delen som sedan kommer att bli den synliga delen i boken.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Glöm inte att klippa av remsorna.
Lägg plast mellan arken och i dem. Sätt i press.

