Som jag nämnde i något tidigare inlägg så har jag införskaffat mig ett nytt redskap till bokbinderiet. Det är en liten roller. Detta är ett redskap som sprider sig i vår grupp inom föreningen. Fler och fler använder detta istället för pensel. Penseln behövs kanske i vissa situationer fortfarande. Men nu slipper man i alla fall de penslar som folk har så svårt att rengöra. Nästa steg för mig, personligen blir att ha eget lim också. Mest för att kunna göra vissa saker hemma de gånger man, antingen behöver det eller när man kanske bara vill göra annat än se på TV eller studera vänners tvättstugetider på Facebook.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rollern, med dess lilla plasttillbehör, som väl kanske kallas för “tråg” köpte jag billigt på Bauhaus för 30 kronor. Det fanns till och med reserv-duttar. Ja, själva skumgummisaken längst ut. Vad kan den tänkas heta?
Möjligen att jag inhandlar en till. På så vis kan man ju ha en på bokbinderiet och en hemma. Eller varför inte en tredje?
En i verkstaden också. Men, att ta hem den har sin fördel. Den kan göras rent bättre då. Alltså, om den behöver ligga lite i blöt, så finns det ju en praktisk fördel med att den är hemma.  Jag får se om jag kan illustrera hur den fungerar vid något senare tillfälle. (Man drar framåt. Sedan drar man tillbaka. Enkelt.)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lim är lite enklare att rengöra. En del använder uteslutande lim. Fördelen är också dess torktid.

